צלקות אקנה

האם יש לי את זה?

צלקות אקנה הן תופעה שכיחה הן אצל גברים והן אצל נשים. בעיקר בקרב אלה שסבלו מאקנה ציסטית – המאופיינת ביצירת כיסי מוגלה. אקנה ציסטית כרוכה במעורבות של רקמות העור העמוקות – הדרמיס .אקנה גורם ל פגיעה בלתי הפיכה במרקם העור עם הופעת צלקות על פני הפנים והגב , מרקם עור לא ישר, מאופיין בשקעים.

דיוור

מה ההשפעה עלי?

עור לא חלק עם צלקות שנראות לעין. צלקות אקנה נוטות להחמיר עם השנים במקביל להזדקנות העור.

כיצד זה נגרם?

כיסי מוגלה באקנה ציסטית גורמים להיווצרות  של פגיעה בשכבת העור העמוקה ובהמשך לצלקת שנשארת לאורך זמן. צלקות אקנה נוטות להחמיר עם השנים במקביל להזדקנות העור. עם העלייה בגיל, פוחתת כמות השומן התת עורי וגם יורדת צפיפות רקמת החיבור בעור – הקולגן והאלסטין וכן החומצה ההיאלורונית.

האם אפשר להימנע?

אקנה פעיל אופייני יותר בגיל ההתבגרות. בסיס למחלת אקנה – שינוים הורמונליים בגוף. גם תזונה מסוימת  יכולה להחמיר את מצב ( למשל נקניק, שוקולד ). מומלץ גם ניקוי עמוק ע”י קוסמטיקאית מוסמכת  בנוסף לטיפול רפואי. טיפול תרופתי מומלץ רק לפרק זמן קצר ורק במקרים קשים.

האם אפשר לטפל לבד?

המכנה המשותף לכל מקרי צלקות האקנה קשות הוא טיפול שגוי בפצעי הבגרות הכרוך בחיטוט בפצעים, ניסיון לנקזם התעסקות יתרה בהם. “פיצוצם” של פצעי בגרות גורם ליצירת זיהום חיידקי משני והחמרת תהליכי הדלקת המקומיים המביאים למעורבות שכבות העור העמוקות. טיפול תרופתי שניתן ע”י רופא עור מנקה את הפנים מאקנה פעיל, אך מומלץ רק לטווח זמן קצר.

מתי מומלץ להתחיל טיפול?

מומלץ מאוד לטפל בצלקות אקנה כמה שיותר מוקדם עם היווצרותן. אין צורך לחכות עד שאקנה יעבור ורק אז לטפל בצלקות. גישה זו גורמת לצלקות להיות עמוקות יותר וקשות יותר לטיפול. ניתן היום לטפל בצלקות אקנה גם כאשר עוד יש אקנה פעיל היות ורוב טיפולים לא רק משפרים את הצלקות אלא גם מטפלים באקנה עצמו. ככל שמתחילים מוקדם יותר בטיפול יהיו התוצאות טובות הרבה יותר ואף ניתן להגיע לעור כמעט חלק. טיפולים בצלקות אקנה הינם מורכבים ולרוב יש צורך בשילוב של מספר טיפולים שונים.